Page 54 - NPF för alla åldrar och behov
P. 54
INREDNING AV SINNESSTIMULERINGSRUM
Sinnesstimuleringsrummet är ett särskilt utformat utrymme som
syftar till att stimulera sinnena i en kontrollerad och trygg miljö. Att
erbjuda en variation av sensoriska stimuli – visuella, auditiva, taktila
och olfaktoriska – är särskilt värdefullt för personer med sensoriska
störningar, autism eller intellektuell funktionsnedsättning. Sinness-
timuleringsrummet, med sitt lugna och avkopplande klimat, kan
också bidra till att minska stress, spänning och ångest.
BALANS i sinnesstimuleringsrummet kan utvecklas genom övningar på hinderbanor, i bollhav
samt på madrasser och kuddar med olika grad av fyllning. Även här fokuserar vi på variation och
mångfald.
Inredningen av sinnesstimuleringsrummet bör därför koncentrera sig på rikedom och varia-
tion av sensoriska stimuli. De enskilda utrustningselementen bör aktivera olika sinnen, ibland
enskilt, men även flera samtidigt.
Visuell översikt över sensoriska upplevelser:
Ett barn som kliver in i ett sådant rum ska känna sig nyfiket och motiverat att utforska och
uppleva. Rummet ska vara utrustat på ett sätt som under den terapeutiska processen utvecklar
sinnen, koncentrationsförmåga, självständighet, självförtroende samt förmågan att bättre reg-
lera sina sensoriska och emotionella reaktioner.
En viktig komponent i sinnesstimuleringsrummet är LJUS (det bör dock inte vara det enda
inslaget, eftersom detta inte är ett renodlat ljusterapirum). LED-belysning, bubbelrör, färger och
bilder från projektorer fångar uppmärksamheten och stimulerar synen. Även hjälpmedel och red-
skap är nödvändiga.... förslag (ljusstavar, bollar, snurror, klossar etc.) som lyser upp efter att en
viss aktivitet genomförts, så att barnet känner en känsla av kontroll och kan observera resultatet
av sitt handlande. Speglar på väggarna förstärker ljuseffekterna.
SENSORISKA ELEMENT, såsom manipulationspaneler och mattor med olika strukturer, främjar
utvecklingen av känselsinnet. Gömställen som inreds med kontrasterande egenskaper är ett
spännande sätt att låta barnet uppleva världens variation. Till exempel kan två tält placeras i
rummet, där ett fylls med mjuka kuddar och gosedjur, och det andra med hårdare underlag och
klossar med olika ytor. Olika typer av sittmöbler såsom kuddar, madrasser och podier hjälper
också till att variera upplevelserna.
LJUD är ett element som följer med i världens utforskande, genom att lyssna på musik och
naturljud, samt genom att själv framkalla ljud med enkla rytminstrument (klockspel, maracas,
trummor). Ljudanläggning och musikinstrument är därför en oumbärlig del av rummet.
I terapin används också DOFT för att stimulera luktsinnet med olika, milda aromer.
LJUS
– bilder på
väggen,
mjuka
kuddar
Strukturer,
hårt
underlag
Musik,
speglar
Ljusele-
ment, släta
underlag
Olika
texturer,
sträva ytor
Mjuka,
instabila
underlag
Om barnet börjar sin vistelse i rummet med att betrakta ljuselementen sittandes på en mjuk
sittkudde, bör det därefter kunna röra vid ett hårt underlag och olika strukturer.
Efter en stunds avslappning på en mjuk kudde, med fågelljud i bakgrunden, kan barnet upp-
muntras att utforska sträva material, leka med klossar av olika vikt eller använda ljushjälpmedel
–
beroende på de terapeutiska målen.
En viktig roll i sinnesstimuleringsrummet spelar även extra tillbehör som små påsar, bollar,
instrument m.m. Dessa gör det möjligt för terapeuten att variera aktiviteterna som genomförs
på andra redskap.
Om barnet går över en strukturerad matta eller en delvis uppblåst madrass, kan varje passage
kompletteras med ett nytt föremål att hålla i händerna – en taggig boll, en mjuk kudde, en tung
trätärning eller en lätt kloss av skumgummi.
52 | PEDAGOGISKT MATERIAL 2025 PRISER OCH MER INFORMATION PÅ WWW.ABASKOL.SE

